Acasă Inspiraţie Ce este dopamina | 7 metode prin care îţi poţi creşte nivelul de dopamină din creier, fără medicamente

Ce este dopamina | 7 metode prin care îţi poţi creşte nivelul de dopamină din creier, fără medicamente

de Ochiul Minţii
3 comentarii

Ce este dopamina

Dopamina este un neurotransmiţător care ajută la controlarea centrilor de recompensă şi plăcere ai creierului.

Dopamina mai ajută şi la reglarea mişcării şi reacţiei emoţionale, permiţându-ne nu numai să observăm recompensele, ci să acţionăm, apropiindu-ne de acestea.

Probabil ai auzit de substanţele din creier, care ne reglează fiecare stare. Una dintre cele mai importante este dopamina.

Alături de serotonină, dopamina are un rol important în menţinerea unei stări generale pozitive.

Evident, când simţim acea stare de normalitate, nivelul dopaminei este în parametri normali. La anumiţi stimuli, emoţii, senzaţii, nivelul dopaminei poate creşte, generând o stare de bine, chiar euforică.

ce este dopamina

Ce este dopamina

Nu vom discuta despre asta.

Dar trebuie să menţionez că unele medicamente şi drogurile sintetice acţionează pentru creşterea nivelului acestui tip de substanţe, care creează starea euforică şi, în cele din urmă, dependenţa.

Cu toate acestea, există destule moduri prin care îţi poţi creşte în mod natural, fără medicamente sau droguri, nivelul de dopamină din creier, pentru a avea o stare bună.

Făcând o corelaţie simplă, putem spune că această stare bună pe care ne-o dorim, creează un mediu propice pentru dezvoltarea inteligenţei emoţionale.

7 moduri prin care îţi poţi creşte nivelul de dopamină, fără medicamente sau droguri

1. Lista cu sarcini minore

ce este dopamina - sarcini minore

S-a dovedit faptul că dopamina creşte când suntem organizaţi şi ne ducem la bun sfârşit sarcinile, indiferent de importanţa lor.

Prin urmare, nu-i permite creierului tău să-şi facă griji legate de lucrurile care trebuie făcute.

În schimb, fă-ţi o listă. Apoi taie pe rând, în funcţie de progres, sarcinile minore îndeplinite.

S-a demonstrat că este mult mai satisfăcător pentru nivelul de dopamină din creier când tăiem câte o sarcină îndeplinită de pe lista făcută anterior.

Dacă o sarcină determină o schimbare mai mare de 25% a rutinei zilnice a unei persoane, aceasta se va simţi copleşită şi incapabilă să o îndeplinească. Acest fapt o conduce la autoînfrângere şi autosabotare pentru ca respectiva persoană să evite să o îndeplinească.

Pe de altă parte, dacă sarcina în cauză conduce la o schimbare mai mică de 10% a rutinei zilnice, persoana nu o va îndeplini deoarece sarcina nu va avea suficientă importanţă pentru ea. Ca atare, ar fi înţelept să-ţi notezi scopurile şi sarcinile care cad în spectrul de 10% – 25% al unor noi comportamente şi acţiuni, altfel, pur şi simplu nu le vei lua în seamă.

Trebuie să ai în vedere că aceste procente reprezintă doar un ghid pentru sarcinile care nu sunt direct legate de valorile importante pentru noi. În realitate, dacă poţi asocia o sarcină cu aceste valori şi poţi observa cu claritate modul în care te ajută să realizezi ceva de foarte mare importanţă pentru tine, o vei îndeplini.

2. Concentrează-te pe ceea ce-ţi place

Ai observat vreodată cât de repede zboară timpul atunci când faci ceva ce-ţi place cu adevărat? Devii foarte concentrat şi este o stare din care ai vrea să nu mai ieşi.

Specialiştii spun că în aceste momente intrăm într-o stare denumită „flow”. Sigur ai mai auzit de flow. În limbajul liber, a avea flow înseamnă a avea inspiraţie.

Aşadar continuă să fii pasionat şi concentrat pe ceea ce iubeşti să faci. Creierul tău îţi va fi recunoscător.

3. Fă exerciţii

ce este dopamina - fa exercitii

Trupul tău este preţios. Este vehiculul nostru în drumul spre iluminare. Tratează-l cu grijă” – Buddha

Exerciţiile fizice sunt importante, dar pot deveni un fel de dependenţă dacă nu constituie un aspect integrat în viaţa ta de zi cu zi.

Mulţi merg la sală pentru aceste exerciţii şi totuşi nu duc o viaţă care să necesite corpul pe care şi-l construiesc. Un alt aspect este că trebuie să priveşti exerciţiul fizic ca fiind valoros în sine.

Exerciţiile nu trebuie să fie neapărat complexe. Mişcarea trebuie să existe. O plimbare lungă sau căţăratul pe obstacole mici îţi vor creşte nivelul de dopamină.

4. Stabileşte noi recorduri personale

Stabilirea unui sistem de acțiune reprezintă un mod excelent de creştere a nivelului de dopamină. Acest sistem reprezintă un memento vizual care arată câte zile la rând ai obţinut rezultatele pe care ţi le-ai propus.

Nu e greu să faci asta. Ia un calendar pe care să-l foloseşti doar pentru acest scop. Notează obiectivul şi zilele din săptămână sau lună când este programat.

De exemplu, dacă faci exerciţii fizice luni, miercuri şi vineri, notează aceste zile în calendar pentru întreaga lună. Ori de câte ori finalizezi un antrenament, bifează-l pe calendar. Menţine acest sistem şi îţi vei menţine şi fluxul de dopamină.

Dacă găseşti câte o cale pentru îmbunătăţi performanţa comportamentală, în timp, poţi privi înapoi şi constata de câte ori ai făcut acel lucru, dar şi cât de eficient ai devenit. În acest mod, performanţa devine o competiţie cu tine însuţi, care sporeşte potenţialul de a te simţi recompensat când deprinzi o nouă abilitate.

5. Sporeşte nivelul de tirozină

Ce este tirozina

Dintre substanţele chimice care alcătuiesc dopamina, cea mai importantă este tirozina. De fapt, tirozina este considerată a fi o unitate de bază a dopaminei. Prin urmare, este important să aveţi o cantitate suficientă din această proteină.

Există o mulţime de alimente care cresc tirozina, dintre care amintim migdalele, avocado, bananele, carnea de vită, carnea de pui, ciocolata, cafeaua, ouăle, ceaiul verde, pepenele verde şi iaurtul.

Mâncarea este o recompensă, nu o sarcină de îndeplinit. Aceasta este diferenţa dintre a trăi pentru a mânca şi a mânca pentru a trăi.

Deşi este important să utilizaţi hrana în avantajul vostru, la fel de important este să ştiţi că creierul este propria sa farmacie. Puţine alimente trec de bariera sânge-creier şi aceasta include tirozina.

Adevărul este că tirozina trebuie să fie legată de o altă moleculă pentru a trece de bariera sânge-creier, deoarece singură nu este capabilă să producă un impact semnificativ asupra creierului.

Totuşi, prin intermediul digestiei naturale şi reglând funcţiile unui corp sănătos, ea poate ajuta creierul ca acesta să aibă mai puţin de muncă la repararea unui sistem nesănătos. Iar asta va ajuta la sporirea potenţialului dopaminei şi la instalarea stării de bine produse de aceasta.

Evident, ca în cazul oricărei substanţe, indiferent de cât de benefică este pentru organism, nu trebuie să abuzezi de ea. Răspunsul la întrebarea „de ce?” este clar.

6. Ascultă muzică

ce este dopamina - asculta muzica

Te-ai întrebat vreodată de ce te face muzica fericit?

Muzica are o anumită vibraţie.

Mai precis, putem fi deprimaţi la un moment dat, dar imediat ce ascultăm melodiile preferate, ne legănăm în ritmul acestora, fiind copleşiţi de o stare de bine.

Motivul acestei schimbări este dat de faptul că muzica duce la creşterea nivelului de dopamină.

De fapt, cercetătorii spun că faptul de a asculta muzică are acelaşi efect cu savurarea mâncărurilor preferate sau urmărirea serialului favorit la televizor.

Faptul de a asculta muzică poate creşte temporar nivelul de dopamină, dar ceea ce căutăm în realitate este un sentiment durabil de împlinire, astfel încât viaţa de zi cu zi să devină ceva plăcut şi productiv pentru scopurile alese.

În plus, refrenele la modă din zilele noastre, sunt deseori construite în aşa fel, încât să producătorii să folosească în avantajul lor dependenţa creierului de anumite substanţe chimice. Astfel, muzica devenind astfel o formă a dependenţei de aceste substanţe.

Doar nu credeai că melodiile din vârful topurilor au ajuns acolo în mod întâmplător?

7. Meditează

Ca şi în cazul exerciţiilor fizice, creierul are nevoie de antrenament. Doar că în cazul acesta, funcţionează invers. Creierul nostru are nevoie de linişte. Iar tot mai multe studii confirmă numeroase beneficii ale meditaţiei.

Creierul uman are o predispoziţie spre diferite dependenţe. Un alt obicei care dă dependenţă este gânditul în exces.

Gânditul excesiv nu este numai un obicei care ne distrage, ci și o nevoie irezistibilă, chiar compulsivă, care ne lasă într-o stare de dezorientare, dar care are şi un efect negativ asupra dezvoltării noastre spirituale.

Ceea ce budiştii au stabilit în urmă cu mii de ani, începe să fie confirmat şi de oamenii de ştiinţa. Şi anume că meditaţia este esenţială pentru o minte sănătoasă.

Există, aşadar, metode naturale şi la îndemâna oricui, prin care poţi fi fericit, având o minte sănătoasă. Trebuie doar să-ţi doreşti acest lucru şi să pui în practică noile cunoştinţe.

Peste 10.000 de cititori s-au abonat deja la newsletter-ul nostru! Dacă vrei să primeşti notificări pe email atunci când postăm, te rugăm să introduci adresa de email mai jos!
Loading

Sigur o să-ţi placă:

3 comentarii

Te-ai blocat? Iată 17 secrete pe care oamenii motivaţi le fac pentru a ieşi din impas 21 februarie 2018 - 11:14

[…] Fă orice îţi pune sângele în mişcare şi citeşte aici despre dopamină. […]

Reply
3 obiceiuri care îţi pot transforma viaţa în totalitate 26 martie 2018 - 12:59

[…] aceste sarcini pe care ţi le-ai propus, te va face să te simţi bine, la propriu, întrucât nivelul de dopamină din organism va […]

Reply
Bogdan 3 februarie 2020 - 9:12

Buna ziua,apreciez efortul pentru a scrie articole .Articolul cele 7 moduri in care poti creste dopamina ma ajutat nr.1 si 2 sa am claritate va multumesc.Legar de exercițiile fizice persoanele cu grupa sangvina 0 ,creierul convertește Dopamina in non andrenalina si rare momente de satifactie ,insa daca fac exercitii fizice intense descarca andrenalina.Persoanele cu grupa sangvina A2,au nevoie sa descarce excesul de cortizol ,facand yoga ,tay chi ,ex.cu intensitate minora ,altfel agita cortisolul si se simt groaznic.

Reply

Lasă un comentariu

Distribuie şi prietenilor tăi!

Nu ţine informaţiile doar pentru tine. Şi prietenii tăi şi-ar dori să citească asta.
X Închide